Exempelvecka

Måndag – Saffransgul svamprisotto


  1. Dela tomaterna, hacka rödlök och blanda i färsk basilika. Blanda 2 msk olja med 4 msk vinäger (gärna äppelcidervinäger), ½ msk senap, svartpeppar och häll över grönsakerna. Låt stå i kylen tills middagen är klar.
  2. Koka upp buljong och vatten och håll det varmt.
  3. Finhacka löken, fräs den kort i oljan, tillsätt ris och saffran och låt fräsa 1 min. Häll på vinet och låt det koka in. Tillsätt sedan ca 3 dl buljong och låt allt koka in väldigt sakta. Rör om då och då och tillsätt mer buljong efter hand som det kokar in.
  4. Stek samtidigt svamp i smör i en stekpanna vid sidan av. Riv ost grovt på rivjärn.
  5. När riset har kokat färdigt, ca 20 minuter blandas osten ner för att smälta, tillsätt svampen och smaka av med salt och peppar. Dra några extra varv med pepparkvarnen på toppen och servera omedelbart. Risotto har inte tid att vänta på gästerna…

(För två personer – Halvera samtliga ingredienser)

Tisdag – Kycklingfilé på grönsaksbedd serverad med oliv- och fetaost Quinoa och basilikasås


  1. Bland Quiona med vatten och koka sakta på spisen i ca 15 minuter, tar vattnet slut innan så fyll på lite till.
  2. Dela kycklingfilé på längden, en gång och krydda med salt och peppar. Stek 4 minuter per sida, runt om. Hacka samtidigt gurka, purjo och blanda med majsen.
  3. Mixa färsk basilika med creme fraich och tillsätt 2 msk vatten, salt och svartpeppar.
  4. När Quionan är färdig, häll på 1 msk olivolja, blanda med fetaost och oliver. Denna Quiona går utmärkt att göra dagen innan och serveras kall.
  5. Lägg upp kycklingfilérna på grönsaksbedden och servera med Quinoa och basilikasås.

(För två personer – Halvera ingredienser, förutom creme Fraiche och majs)

Onsdag – Snabb Carbonara med Ruccola och Cocktailtomater


  1. Koka pastaskruvar i rikligt med vatten ca 10 minuter.
  2. Klipp bacon i små bitar och stek dem hårt i pannan.
  3. Blanda pasta, bacon, svartpeppar (gärna grovmalen) och ruccola i en stor skål och ringla över två lätt ihopvisade ägg-gulor.
  4. På tallriken toppa med riven parmesanost och servera med coctailtomater.

(För två personer – Halvera ingredienserna, skickar dock med två paket bacon)

Torsdag – Mustig Fisksoppa med vitlöksbröd


  1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda lite smör med 1 pressad vitlöksklyfta och lite salladskrydda. Bred mackorna och sätt in dem ca 6 minuter när ugnen är varm.
  2. Hacka löken och fräs i en stor gryta, tillsätt vatten och buljong. Lägg ner fisken, som du innan skurit i ganska stora bitar och låt koka sakta i 12 minuter.
  3. Rör ner krossade tomater, riven morot, kryddorna och Creme Fraichen så att allt blir varmt.
  4. Servera med en extra klick Creme Fraich på toppen och vitlöksbröd.

En favorit i vår familj!

(För två personer – Halvera ingredienserna)

Fredag – Fredagspizza med fläskfilé och beasås, serveras med en Treveckorssallad


  1. Koka upp olivolja, vinäger, socker och salt. Hacka vitkål, riv morötter, strimla paprika, purjolök och rödlök. Häll den varma vätskan över grönsakerna och låt stå en stund. Denna sallad kan göras i förväg, det har väldigt lång hållbarhet.
  2. Skär fläskfilén i tunna skivor och stek i panna så att köttet får lite färg på båda sidor. Krydda med salt och peppar.
  3. Bred ut degen och pensla på den medföljande tomatsåsen.
  4. Strö på osten, lägg på köttet (kan stekas i förväg) och delade cocktailtomater och grädda i ugnen 175 grader 15-20 minuter.
  5. Klicka på beasås och strö över ruccolasallad. Servera med treveckorsallad och njut av att det är fredagkväll!

(För två personer – det blir en stor pizza, ät och njut eller spara lite till lunch eller kvällsmat under helgen. Eller varför inte till en utflykt!)